19 de abril de 2011

Leituras do tempo que passa ...

A situação é deprimente, e não é só a nível nacional. É-o também a nível europeu, e eventualmente, poderá sê-lo a nível mundial. Não apetece fazer grandes comentários, por isso vou dando conta de algumas coisas que vou lendo.


1. France has started to block trains from Italy to intercept illegal migrants from North Africa.
2. A Eurosceptic party has made big gains in the Finnish general election.
3. Political squabbling in Portugal is raising doubt about the country’s ability to negotiate a bail-out.
4. There are growing demands in Greece for the country to default on its debts.

Answer: These are all symptoms of the same problem. The political understandings that underpin the EU are beginning to unravel."
The Portuguese Economy remete-nos para BBC - Peston's Picks: Could Germany afford Irish, Greek and Portuguese default?onde se diz a dada altura: "This suggests that it is in the German national interest to help Portugal, Ireland and Greece avoid default. If you are a Greek, Portuguese or Irish citizen this might bring on something of a wry smile - because you would probably be aware that the more punitive of the bailout terms imposed by the eurozone on these countries (or about to be imposed in Portugal's case) is the expression of a German desire to spank reckless borrowers. But as I have mentioned here before, reckless lending can be the moral (or immoral) equivalent of reckless borrowing. And German banks were not models of Lutheran prudence in that regard. If punitive bailout terms make it more likely that Ireland, Greece or Portugal will eventually default, you might wonder whether there has been an element of masochism in the German government's negotiating position.

The Portuguese Economy: EC, ECB and IMF: Are they going to look at the "10 capital sins" of public Finances?: "The problems Portugal are facing today, apart from low economic growth which is a different story, lie on these 10 'capital sins':
1- The structure of federalism: central, regional and local governments
2- The measurement of public debt: European criteria and Eurostat rules.
3- The evolving structure of Central Government Administrations: the autonomous funds and services.
4- The spin-off of general government institutions: the new public sector “enterprises”
5- The Public-Private partnerships: decision-making and accountability
[continuar a ler ....]

A maioria das análises sobre a nossa situação financeira e o pedido de ajuda externa tem-se inscrito no plano objectivo dos factos e da sua explicação.
Demonstra-se que o pedido de ajuda era agora inevitável, embora uns coloquem a sua causalidade na governação de Sócrates, outros na crise política. Quando se passa ao plano da negociação, exige-se conhecer a situação real das finanças públicas, pensando na possibilidade de uma negociação empiricamente alicerçada, uns insistindo na aplicação do ex-PEC IV, outros numa alternativa a esse programa.
Mas, infelizmente, o tempo da objectividade já foi ultrapassado e o ambiente político em que nos encontramos agora, face aos parceiros Europeus, é completamente diferente. A condicionalidade da ajuda externa só parcialmente depende ainda de dados técnicos ou análises objectivas e nada tem a ver com causalidades empíricas. Ela passou a ter uma dimensão mais importante e puramente passional: o desejo de punição. [continuar a ler ....]

Sem comentários: